Reklam via YouTube
ICA är ett exempel på ett företag som har en egen kanal på YouTube. ICA har funnits på YouTube sedan 25 september 2005 och lägger ut sina populära reklamfilmer där. En stor anledning till att de väljer att publicera sina reklamfilmer på YouTube är att de når en stor publik till ingen kostnad eftersom det är gratis att lägga ut filmer på YouTube.
Om man väljer att titta på följande reklamfilm från ICA så är budskapet att man har sänkt priset på alla sina egna varor förmedlat på ett humoristiskt sätt så att budskapet går fram samtidigt som man kanske vill tipsa andra att se klippet på grund av att det är kul och på så sätt uppnå en slags snöbollseffekt.
I princip tycker jag att man kan göra reklam på YouTube för precis samma saker som man gör reklam för på TV och bio. Reklam av typen tvättmedelsreklam och liknande som brukar förekomma i TV gör sig kanske inte lika bra på YouTube. Ska man nå ut med sin reklam ska det nog finnas en humoristisk touch eller något liknande som fångar tittarens intresse.
Exempel på andra företag som har egna sidor på YouTube är Hennes & Mauritz, Systembolaget och Telia.